De 4 uitdagingen van Stanley die POP Solutions tot een goed einde bracht

Gereedschapsspecialist Stanley en Jakala, marktleider inzake klantenbindings- en promotieacties, deden een beroep op POP Solutions voor een groots opgezette campagne in 900 verkooppunten van de U Enseigne-supermarktketen in Frankrijk. De uitdaging was immens, maar het resultaat mocht er wezen! Of hoe een complexe operatie voor een nieuwkomer in het assortiment zorgde…

“Ik heb toch enkele bewogen avonden achter de rug”, bekent Laurent Van Caubergh, Account Manager bij POP Solutions. Toen Jakala hem vroeg om in het kader van een getrouwheidscampagne in de Franse verkooppunten van Hyper U, Super U en U Express een display voor 14 Stanley-producten te ontwerpen, wist hij absoluut niet wat hem te wachten stond. Hoe vat hij het avontuur samen? “Een opeenvolging van de gekste problemen en de zotste uitdagingen”, glimlacht hij.

1. Bouw 1.600 meubels om 190.000 producten uit te stallen

De campagne die Jakala en Stanley bij de U-supermarktketen op poten zetten, bood de klanten van deze keten de mogelijkheid om per aankoopschijf van 10 euro zegeltjes te verdienen waarmee ze bij een volgende aankoop een flinke korting op 14 gereedschapsproducten van Stanley konden krijgen. 900 winkels namen deel aan de actie. De verkooppunten van Hyper U kregen elk 3 meubels om het gereedschap uit te stallen, die van Super U kregen er 2 en in elke U Express kwam 1 meubel te staan. In totaal moesten in minder dan 6 maanden tijd 1.600 displays – inclusief accessoires (forex-bekleding, rails, haken, geperforeerde achterwanden, veiligheidsbekabeling, …) – ontworpen en geleverd worden waarin 190.000 producten uitgestald konden worden. Om de modellen te ontwerpen en uit te werken, de prototypes te bouwen en de afwerking in orde te brengen, waren 4 maanden nodig. De productie nam 2 maanden in beslag.

2. Maak geen meubel uit karton maar uit metaal!

Hoewel POS-materiaal doorgaans uit karton gemaakt wordt, was dat in dit geval geen optie. “Het was de bedoeling om de meubels maximaal te vullen”, vertelt Laurent. “Met boormachines, opbergtrolleys op wieltjes, draadloze schroevendraaiers, … We hadden geen keuze. Het moest een robuust meubel uit metaal worden.” Bijkomende moeilijkheid: de klant wilde 2 verschillende maten en 3 verschillende modellen. De maximale afmeting was 1200 x 800 mm: de grootte van een pallet …

3. Zorg ervoor dat alles op één pallet past

Dit was een conditio sine qua non: per verkooppunt mocht maar één pallet met promotiemateriaal geleverd worden. Ongeacht of dit verkooppunt een Hyper U, een Super U of een U Express was. “Het maakte niet uit hoeveel meubels in de verschillende verkooppunten geleverd moesten worden, alles moest op één pallet passen. Daar kwamen ook nog eens alle accessoires en al het promotiemateriaal (zuilen, prijsstrips, leaflets, enz.) bij!.” En dan waren er natuurlijk nog de vele logistieke hoofdbrekens om elke winkel het juiste aantal meubels te bezorgen, zonder dat er ook maar iets ontbrak. “Op de 900 geleverde pallet ontbraken bij mijn weten uiteindelijk slechts twee sets met prijsstrips en werd er slechts één forex-bekleding beschadigd bij het lossen van de vrachtwagen. Op zo’n resultaat mogen we best trots zijn, denk ik.”

4. Gebruik uitsluitend Europese materialen

POP Solutions en de klant wilden bij voorkeur met een korte keten werken. Uiteindelijk werden alle meubels in Europa gefabriceerd met 100% Europese materialen. De aankleding gebeurde volledig in de POP-fabrieken in Nijvel. “Dat is natuurlijk een beetje duurder”, erkent Laurent Van Caubergh, “maar dat werd gecompenseerd door tal van voordelen, zoals op het vlak van logistiek. In deze coronatijden is dat nog meer het geval.”

Uitdaging volbracht? Meer dan dat!

Balans van de hele operatie? “De campagne bij de U Enseigne-supermarktketen was een inslaand commercieel succes”, bevestigt de Account Manager. “De resultaten overtroffen de verkoopprognoses van Jakala ruimschoots. In de eerste week werden de targets al voor 140 % gerealiseerd. Onze displays hadden een echt wauw-effect, zowel bij de klant als bij de retailer en de consumenten.”

Het succes was zo overdonderend dat de meubels die voor Jakala en Stanley ontworpen werden, bij POP Solutions tot het ontstaan van een nieuw assortiment geleid hebben: de Infinity-lijn. “Inderdaad! Op basis van deze metalen displays hebben we de eerste modulaire en circulaire standaarddisplay geconcipieerd. Terwijl karton een gemiddelde levensduur van 14 weken heeft, gaat de Infinity makkelijk 2 jaar mee en zelfs nog veel langer. En dat is niet het enige voordeel …”

Ontdek de Infinity, een display met 1.000 mogelijkheden!