In dit artikel:
• Industrieel ontwerpers zetten briefings om in haalbaar, functioneel en visueel aantrekkelijk POS-materiaal.
• Bij POP Solutions gebeurt industrieel ontwerp in co-creatie met accountmanagers, studio en productieteams.
• Als het volledig geïntegreerd zit in het proces verkleint ecologisch design de milieu-impact van displays zonder in te boeten aan commerciële impact en efficiëntie in het verkooppunt.
Achter de doeken bij POP Solutions… Elke display start met een visie. In het proces van klantenbriefing tot het “in-store” van de display, spelen industrieel ontwerpers een cruciale rol. Ze zetten een idee om in een concrete oplossing die visueel aantrekkelijk, functioneel en haalbaar is. Een continuele balansoefening tussen creativiteit, techniek en pragmatisme.
Om deze vaak onzichtbare rol beter te begrijpen, duiken we in de carrière en het dagelijks werk van Lucien Tirou, industrieel ontwerper bij POP Solutions. Dit videoportret toont hoe hij de visie van onze klanten tot leven brengt.
Identikit Lucien
Een Industrieel Designer zet een klantenbriefing om in een concrete oplossing. Elk project moet resulteren in een display die visueel aantrekkelijk, functioneel, praktisch én geschikt voor productie is.
Het is een continuele evenwichtsoefening waarbij de visie van een merk wordt omgezet naar een voorwerp dat realiseerbaar, stevig en opvallend is, en dat klanten aanspreekt in het verkooppunt.
Lucien vat het als volgt samen: “Als Industrieel Designer geef ik de ideeën van onze klanten vorm. Ik probeer esthetische, praktische en verantwoordelijke POS-displays te ontwerpen, die opvallen in het verkooppunt—in het concept procedure hou ik in de gaten dat ze technisch en logistiek haalbaar blijven.”
Bij POP Solutions staan industrieel ontwerpers centraal in het productieproces. Op basis van de briefing van de accountmanager ontwikkelen zij oplossingen die perfect aansluiten op de verwachtingen van de klant.
De accountmanager blijft de rechtstreekse link met het merk. Ondertussen werkt de Industrieel Designer samen met modelbouwers, grafisch ontwerpers en onze teams in de productiewerkplaatsen om het project ter leven te brengen. Deze collaboratieve aanpak zorgt voor een naadloze overgang van een oorspronkelijk idee naar eindresultaat. Co-creatie staat centraal in het volledige proces, van conceptualiseren tot het einde van de levenscyclus: van het ontwerpen en materialen-keus tot productie, logistiek, gebruik, einde levensduur (recycling).
Bij POP Solutions is eco-design een van de tools die onze industrieel ontwerpers kunnen inzetten om meer duurzame POS-displays te ontwerpen.
Voor Lucien draait alles om het vormgeven van klantideeën—soms door bewustere keuzes te maken: gecertificeerde of gerecycleerde materialen selecteren, de montage vereenvoudigen, of de levensduur en modulariteit van displays maximaliseren.
Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Celebrations-display die we ontwierpen voor Mars en Total Marketing Support (TMS). Deze display is samengesteld met FSC-karton en gemonteerd met inkepingen (zonder lijm), waardoor de milieuscore volgens Sustain® met ongeveer 50% is verbeterd.
De Sustain®-tool, ontwikkeld door POPAI en gebaseerd op levenscyclusanalyse (LCA), meet onder meer de CO2-voetafdruk, het waterverbruik en het gebruik van hulpbronnen.
Wist u dat?
Via de Green Deal introduceert de Europese Unie nu nieuwe eisen op het gebied van ecologisch design om de circulariteit, herstelbaarheid en herbruikbaarheid van producten te verbeteren.
In België worden deze regels nauwgezet nageleefd, zo blijkt uit certificeringen zoals de gouden EcoVadis-medaille, die POP Solutions al drie jaar op rij in de wacht sleepte. Om nog een stap verder te gaan, maakt POP ook gebruik van de ASKOR-tool. Deze tool voor levenscyclusanalyse kan in elke sector worden gebruikt en voldoet aan de ISO 14040-44-normen. In het geval van POP Solutions meet de tool de milieu-impact van een display gedurende de volledige levenscyclus—CO2-voetafdruk, waterverbruik, gebruik van hulpbronnen—en identificeert hij concrete verbeterpunten.
Deze aanpak helpt ons een framework voor eco-design op te bouwen dat is gebaseerd op betrouwbare data, overeenstemmend met de Europese vereisten én afgestemd op de MVO-doelstellingen van onze klanten.
Industrieel ontwerpen draait niet alleen om esthetiek. Het biedt merken ook echte operationele meerwaarde. Een goed ontworpen display trekt de aandacht in het verkooppunt, versterkt de visuele identiteit van het merk en onderscheidt zich van de concurrentie.
Meer nog: een doorgedacht ontwerpproces optimaliseert ook de kosten, vereenvoudigt de montage en houdt rekening met logistieke beperkingen (vooral die van vervoerders en distributeurs). En als eco-design al van bij het begin in het ontwerpproces zit vervat, helpt dat de ecologische voetafdruk van campagnes in te perken zonder in te boeten aan creativiteit of effectiviteit in het veld.
Bij POP combineert industrieel ontwerpen creativiteit en realisme zodat elk idee kan worden omgezet in een concrete oplossing met impact.
Lucien is het perfecte voorbeeld van deze unieke expertise, maar hij staat er nooit alleen voor: bij POP brengt een geïntegreerd team van salesmensen, designers en werkplaatsteams projecten tot leven. Samen geven ze de ambities van merken concreet vorm, en dat volgens de hoogste normen en altijd betekenisvol.
Een POS-project op de planning? Samen brengen we het tot leven. Neem vandaag nog contact op.