Het positieve onthouden

December is het moment waarop heel wat mensen de balans van het voorbije jaar opmaken. Voor 2020 valt die niet bijster positief uit door de COVID-19-pandemie en de economische en sociale crisis. Sommigen – onder wie het magazine Time – noemden 2020 al het ‘slechtste jaar uit de geschiedenis’. Bij POP Solutions viel er ondanks alles toch ook positief nieuws te rapen.

“Jawel, bij POP Solutions hebben we ook goed nieuws te melden over 2020. We delen het maar wat graag met u!”

John Morent, CEO POP Solutions

Vierjarig contract met de Nationale Loterij

In maart, enkele dagen vóór de lockdown, koos de Nationale Loterij POP Solutions Group als creatief productiebureau voor al zijn permanent promotiemateriaal. Na een evaluatiejaar sloot het kansspelenbedrijf met POP Solutions Group een contract voor de komende vier jaar. In die periode worden ecologisch ontwerpen, duurzaamheid en circulariteit de ordewoorden. De Nationale Loterij is een van de grootste Belgische adverteerders. Onze teams zijn klaar om de theatralisatie van de verkooppunten te begeleiden en bij te dragen tot het creëren van nieuwe werelden rond de verschillende producten van de Nationale Loterij.

Een jaar om onszelf opnieuw uit te vinden

In tegenstelling tot heel wat andere sectoren hadden de POS-bedrijven uiteindelijk niet zo erg te lijden onder de pandemie. Bij POP Solutions belandde 15 % van de medewerkers weliswaar in de tijdelijke werkloosheid, maar het had veel erger gekund. Dat de farmaceutische sector en de FMCG-sector goed zijn voor 80 % van onze omzet, is daar vast niet vreemd aan.

Maar hoe wreed het coronavirus ook huishield, het heeft ook een positieve impact gehad: het verplichtte ons om onszelf opnieuw uit te vinden. Binnen enkele weken slaagden onze teams erin om weer overeind te krabbelen en nieuwe producten te bedenken en te ontwerpen die tot ieders veiligheid bijdragen: alcoholgeldispensers, schermen, vloerstickers, …

We zijn ons ervan bewust dat we veel minder onder deze crisis te lijden hadden dan anderen. Daarom schenken we 3 % van onze omzet uit COVID-19-beschermingsmateriaal – meer dan 30.000 euro – aan de voedselbanken en culturele verenigingen Walking museum, Mikembo-Mukini, Sister’s house.

Misschien is het een druppel op een hete plaat, maar dit hoopgevende gebaar maakte onze teams hechter en gaf hen het gevoel nuttig te zijn in een tijd waarin iedereen het moeilijk heeft.