Groep SEB en Carrefour zien verkoop pieken dankzij shop-in-the-shop van POP Solutions

Samen staan we sterker. Daar hoef je Carrefour, Groep SEB en POP Solutions niet meer van te overtuigen. Door samen de schouders te zetten onder een shop-in-the-shop slaagde het drietal erin om de stofzuigerverkoop te doen boomen. En niet alleen dat …

Het lijkt wel een schoolvoorbeeld van een geslaagd project. Toen ze het plan opvatten om in de hypermarkt van Mont-Saint-Jean een eerste 20 m2 grote shop-in-the-shop te bouwen voor de nieuwste snufjes van Rowenta, hadden Groep SEB en Carrefour België er geen idee van dat de corner, die POP Solutions ontwierp en bouwde, tot een best practice op Europees niveau zou uitgroeien.

Hoofddoelstelling: de klantenervaring verbeteren

“Dit experiment, dat in september 2019 werd bedacht en in juni 2020 concreet van start ging, was een nieuwigheid bij Carrefour”, onderstreept Marie Moens, Category Manager SDA. “Het was de eerste keer dat we in een van onze hypermarkten voor een dergelijk non-food concept kozen.” Het doel van de distributiegigant: een betere klantenervaring aanbieden op de afdeling kleine huishoudtoestellen.

“Het voordeel van deze winkel in de winkel”, vervolgt Anne-Sophie Mayence, Verantwoordelijke Category Management Belgium bij SEB, “is dat de consument de kans krijgt om de uitgestalde producten te proberen. Hij krijgt ook toegang tot een heleboel informatie die hem via schermen, QR-codes en andere vormen van verkoopondersteuning aangeboden wordt.”


De resultaten lieten niet op zich wachten. Zowel in de Carrefour van Mont-Saint-Jean als in die van Herstal waar de corner vervolgens naartoe ging, schoten de verkoopcijfers de hoogte in. “En niet alleen voor de stofzuigers van onze partner Rowenta”, lacht Marie Moens. “Ook de andere categorieën die we verkopen, profiteerden mee van de aantrekkingskracht van de stand.” Het liep zo goed dat de Groep SEB bij POP Solutions een tweede shop-in-the-shop bestelde, dit keer voor de hypermarkt van Oudergem.

Sneller dan verwacht tweede Shop-In-The-Shop

“We hadden onszelf zes maanden gegeven om het nut van deze actie te beoordelen”, vervolgen Marie en Anne-Sophie. “Na drie maanden waren de resultaten van de test al meer dan overtuigend. Zowel bij de Groep SEB als bij Carrefour is dit initiatief een best practice geworden. Niet alleen op Belgisch niveau, maar voor onze twee groepen ook op Europees niveau.”

Op 14 januari werd dus een tweede Rowenta Shop-In-The-Shop –  van bijna 30 m2 deze keer! – geopend in Oudergem “Die zal er 9 maanden blijven”, vertelt Anne-Sophie Mayence. “We zijn van plan om nog voor extra animatie te zorgen. Zo zullen we in het weekend speciale acties organiseren.” Voor er nog meer shops-in-the-shop komen in België of in het buitenland? Wordt ongetwijfeld vervolgd …